Stepper do ćwiczeń. Dlaczego warto?

Pani ćwiczy na stepperze

Rower treningowy, bieżnia elektryczna, orbitrek. To trójka najpopularniejszych przyrządów do ćwiczeń, jeśli chodzi o trening cardio, czy jak kto woli – ćwiczenia aerobowe. Mniej popularne i przez to niedoceniane są steppery, czyli symulatory wchodzenia po schodach. Trening na takim urządzeniu jest nie mniej wartościowy od treningu na pozostałych urządzeniach fitness. Pomaga w wysmukleniu talii oraz ud i pośladków.

Jaki stepper wybrać?
Rozróżniamy w zasadzie dwa podstawowe rodzaje tego urządzenia – steppery i mini steppery. Te pierwsze to urządzenia nieco mniejsze od rowerów treningowych. Posiadają kolumnę do podpierania ramion, a często wraz z nią zaawansowany komputer. Ten kawałek krzemu w naszym urządzeniu wskaże nam przebyty dystans, czas , ilość powtórzeń czy ilość spalonych kalorii. Niektóre droższe urządzenia mają też wbudowane programy treningowe, a nawet takie, które są sterowane pracą naszego serca. Większe gabaryty urządzenia gwarantują nam także większy zakres ruchu.

Dużą zaletą mini stepperów jest… ich mały rozmiar. Właściciele małych mieszkań nie będą mieć problemu, aby schować takie urządzenie po treningu np. pod łóżkiem. Ponadto mały rozmiar urządzenia nie wyklucza umieszczenia w nim komputera z podstawowymi funkcjami.
Niektóre steppery, zarówno mini jak i z kolumną posiadają możliwość skrętu na boki, trochę jak w twisterze. Umożliwia to ćwiczenie mięśni brzucha. Ponadto niektóre mini stepperów wyposażone są w uchwyty z linkami tak, aby móc dodatkowo ćwiczyć mięśnie rąk.
Wybór modelu, zależy tak naprawdę od tego jak chcemy ćwiczyć i czego oczekujemy od naszego urządzenia. Istotne jest też maksymalne obciążenie, z jakim może pracować nasz przyrząd. Podstawowym kryterium powinno jednak zostać to, czy urządzenie przeznaczone jest do naszego domu, czy chcemy nim wzbogacić wyposażenie w naszym klubie fitness. Jeśli mamy zamiar wykorzystać urządzenie w celach komercyjnych to powinno ono mieć być maksymalnie wytrzymałe i posiadać gwarancję typu commercial use.

Mini stepper firmy Kettler

Ćwiczenia na stepperze
Sposób treningu na stepperze przypomina wchodzenie po schodach. Ustawiamy nogi na pedałach i rytmicznie naciskamy je naprzemiennie. Urządzenia tego typu mają najczęściej zastosowany opór hydrauliczny. Podstawą treningu, podobnie jak w przypadku innych ćwiczeń aerobowych jest regularność. Powinno się trenować minimum 3 razy w tygodniu po ok. 20 minut. Większą efektywność zapewni nam jednak regularne ćwiczenie co drugi dzień w czasie od 40 min. do godziny. Intensywne korzystanie organizmu z tkanki tłuszczowej jako źródła energii rozpocznie się po 20 minutach treningu. Przed treningiem należy pamiętać o rozgrzewce. Ostatnie 10 minut treningu powinno się odbywać w spokojniejszym tempie, by dać organizmowi czas na ochłonięcie.